Ecoturism - delimitari conceptuale
În 1996, Uniunea Mondială pentru Conservare formulează propria definiție astfel:
Ecoturismul este călătoria responsabilă față de mediu în zone naturale relativ nealterate, cu scopul aprecierii naturii (și a oricăror atracții culturale trecute și prezente), care promovează conservarea, are un impact negativ scăzut și asigură o implicare socio-economică activă și aducătoare de beneficii pentru populația locală.
Definiția ecoturismului adoptată și promovată de Asociația de Ecoturism din România:
Ecoturismul este o formă de turism în care principala motivație a turistului este observarea și aprecierea naturii și a tradițiilor locale direct legate de natură.
Hector Ceballos-Lascurain a promovat termenul de „ecoturism” în Iulie 1983, pe când era atât Director General al Standardelor și Tehnologiei Generale în cadrul SEDUE (Ministerul Mexican al Dezvoltării Urbane și Ecologiei) și membru fondator al PRONATURA (o ONG mexicană conservatoare cu influență. PRONATURA făcea lobby pentru conservarea mlaștinilor din nordul Yucatanului ca fiind habitate de hrănire și reproducere a Falmingoului American Totuși termenul a fost folosit mai înainte de Claus-Dieter (Nick) Hetzer, un academician și aventurier din cadrul Forumului Internațional din Berkeley CA, consemnând termenul în 1965 și conducând primele ecotururi în Yucatan la începutul anilor 1970.
Ecoturismul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Conservarea și protecția naturii;
- Folosirea resurselor umane locale;
- Caracter educațional, respect pentru natură prin conștientizarea turiștilor și a comunităților locale;
- Impact negativ minim asupra mediului natural, cultural și social.
Concluzie
Ecoturismul este o formă de turism desfăşurată în arii naturale, al cărui scop îl reprezintă cunoaşterea şi aprecierea naturii şi culturii locale, care presupune măsuri de conservare şi asigură o implicare activă, generatoare de beneficii pentru populaţia locală.
Principii
Ecoturismul este o componentă a turismului durabil. Întrucât ecoturismul a fost inițial doar o idee și nu o disciplină, multe organizații l-au promovat fără a-i cunoaște principiile de bază. Eforturi pentru stabilirea unor principii și criterii de acreditare recunoscute pe plan internațional au fost inițiate încă din anul 1990, dar procesul a evoluat foarte încet, dată fiind diversitatea domeniilor, experiențielor și regiunilor implicate.
Societatea Internațională de Ecoturism a publicat în 1993 un set de recomandări: „Ecotourism Guidelines for Tour Operators”, care au fost acceptate de către reprezentanți ai industriei turistice, ONG-uri și specialiști din întreaga lume.
Principiile ecoturismului:
- Ecoturismul se desfășoară în cadrul naturii și se bazează pe experiența directă și personală a turiștilor în natură.
- Ecoturismul contribuie la o mai bună înțelegere, apreciere și bucurie de a descoperi și ocroti natura și cultura locală tradițională, atât pentru vizitatori cât și pentru comunitatea locală.
- Ecoturismul oferă cele mai bune practici de turism și planificare din punct de vedere al conservării naturii și dezvoltării durabile. Produsul ecoturistic se desfășoară și este condus astfel încât să protejeze și să pună în valoare mediul natural și cultural în care se desfășoară.
- Ecoturismul contribuie în mod pozitiv la protejarea ariilor naturale. Ecoturismul oferă modalități practice pentru bunul management și protecția ariilor naturale (spre exemplu oferirea ajutorului financiar în acțiunile de reabilitare a ariilor naturale, strângerea deșeurilor lăsate de turiști sau contribuții îndreptate către organizațiile de conservare).
- Ecoturismul oferă contribuții durabile privind dezvoltarea comunităților locale. Beneficiile locale pot proveni din folosirea ghizilor locali, cumpărarea de bunuri și servicii locale și folosirea facilităților locale.
- Ecoturismul trebuie să asigure o reducere a impactului negativ asupra comunității locale vizitate și să contribuie la conservarea culturii și tradițiilor locale. Activitățile de ecoturism oferă în același timp contribuții constructive pe termen lung acestor comunități.
- Ecoturismul trebuie să răspundă așteptărilor turiștilor. Potențialii eco-turiști au un nivel înalt de educație și de așteptări, așadar gradul de satisfacere legat de produsul ecoturistic este esențial.
- Marketingul pentru ecoturism oferă clienților informații complete și responsabile care conduc la creșterea respectului pentru mediul natural și cultural al zonelor vizitate și a gradului de satisfacere a turiștilor.
Surse:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Ecotourism
- http://www.ecotuourisme2002.org
- http://www.expedia.comhttp://www.uneptie.org/pc/tourism
- http://www.world-tourism.org