Nou trend la nivel mondial: elevii învață în școli verzi
Multe È™coli la nivel mondial au înÈ›eles importanÈ›a apropierii elevilor È™i studenÈ›ilor de natură, aÈ™a că fac demersuri in acest sens. Astfel s-a creat trendul de È™coli verzi, care înseamnă, printre altele, amenajarea grădinilor È™i a spaÈ›iilor verzi în curtea È™colii.
În Singapore, de exemplu, a fost introdus în 2014 programul Greening Schools for Biodiversity de care au beneficiat 63 de È™coli. Programul a fost gândit pentru că oamenii care trăiesc în zonele urbane au din ce în ce mai puÈ›ine oportunități de a intra în contact cu habitate naturale.
„Elevii petrec mult timp la È™coală È™i aceasta este o È™ansă de a învăța despre biodiversitatea din Singapore. Când văd È™i se bucură de păsări, fluturi È™i plante în fiecare zi, ajung interesaÈ›i de biodiversitate È™i încep să îÈ™i dorească să facă mai mult”, spune Linda Goh, director la NParks’ National Biodiversity Centre, cel care oferă programul. Și părinÈ›ii sunt la fel de încântaÈ›i de activitățile „verzi” de la È™coală: „Au venit acasă È™i mi-au povestit că pomii fructiferi din livadă au trebuit să fie acoperiÈ›i ca păsările să nu mănânce fructele. În sfârÈ™it au înÈ›eles că fructele cresc în copaci, È™i nu în supermarket”, a spus Satpal Gill, mama unor băieÈ›i gemeni de 8 ani, pentru StraitsTimes.
În România, 75 de clase de gimnaziu din peste 40 de È™coli din BucureÈ™ti, BraÈ™ov, CălăraÈ™i, MaramureÈ™, MehedinÈ›i, Suceava È™i Ilfov au urmat în anul È™colar 2015 – 2016 opÈ›ionalul „Eco educaÈ›ie pentru Școli verzi”. Acest curs a presupus o abordare educaÈ›ională bazată pe utilizarea învățării experienÈ›iale, care presupune transmiterea de cunoÈ™tinÈ›e È™i formarea de abilități È™i atitudini prin activități practice, interactive È™i prin participarea la realizarea unor proiecte colective care să genereze schimbări la nivel de individ, È™coală È™i comunitate. Au fost folosite metode moderne de educaÈ›ie precum manualele digitale È™i activitățile în aer liber pentru a transforma elevii în cetăţeni activi ÅŸi responsabili.
În BucureÈ™ti, È™coala Ferdinand a primit medalia de aur la Concursul de proiecte firSTep pentru grădina din curte, de care au grijă elevii, îndrumaÈ›i de IonuÈ› Bădică, de la AsociaÈ›ia România în TranziÈ›ie. „Ferdinand” a fost singura È™coală din sistemul public invitată È™i premiată. Pe un teren de până în 1000 de metri pătraÈ›i, elevii cultivă fructe, legume È™i planta aromatice, în timp ce respectă regulile permaculturii. Soiurile cultivate sunt dintre româneÅŸti, naturale, iar seminÅ£ele au fost furnizate de unul dintre voluntari, de la propria bancă de seminÅ£e.
Beneficiile pe care le au elevii care învață în È™coli verzi
IniÈ›iativele la nivel mondial promovează crearea grădinilor la È™coală, dar È™i transformarea spaÈ›iilor de joacă din curtea È™colii în unele verzi. Acestea din urmă au beneficii sociale, fizice È™i intelectuale asupra copiilor È™i le dezvoltă curiozitatea, imaginaÈ›ia, spiritul de echipă È™i cel de aventură. Contactul cu pământul È™i cu verdeaÈ›a ajută la menÈ›inerea unei viziuni realiste asupra lumii, în era tehnologiei. Copacii din curtea È™colii oferă umbră pentru orele susÈ›inute afară, protejează elevii de arsuri, previn fenomenul de efect de seră È™i scad costurile de răcire a È™colii pe timp de vară.
Reciclarea în cadrul È™colii scade amprenta de dioxid de carbon asupra zonei.
Mai multe studii au arătat, de-a lungul timpului, că elevii învață mult mai bine atunci când testează È™i experimentează. Atunci când curtea È™colii este verde, plină de copaci È™i de arbuÈ™ti, jocurile sunt mult mai dinamice È™i mai variate, plictiseala apare mult mai greu, iar problemele disciplinare, cum ar fi bullying, sunt mult mai rare. Școlile verzi fac copiii să fie mult mai activi, ceea ce previne obezitatea, să fie mai atenÈ›i la alimentele pe care le consumă (prin activități de grădinărit) È™i să fie È™i mai relaxaÈ›i. Desigur, È™i profesorii se bucură de aceleaÈ™i beneficii.
Preluat de pe green-report.ro
Accesări: 9563