Frați în Carpați Episodul 5 Munții Bistriței

Categoria părinte: Proiecte Categorie: Frati in Carpati Publicat: Miercuri, 24 Octombrie 2018 Tipărire Email

11 iulie - Miercuri

În anii în care am imaginat traseul prin Orientali și Meridionali, au fost doi masivi despre care am găsit foarte puține informații legate de descrieri de trasee, de trackuri GPS: Munții Bistriței în Orientali și Munții Lotrului în Meridionali. De aceea îmi doream foarte mult să călătoresc pe acești munți neumblati, să descopăr bucăți din România neturistica. Și am fost răsplătit. Traseul din urmatoatele doua zile trebuia sa lege Brosteniul de Durau peste Vf Budacul Bistritei.

La 7.30 îi dăm drumu' la treabă. "Călătorului îi stă bine cu drumul." Prognoza zice că o să fie amestecat. Trecem prin centrul satului, 3-4 birturi pline ochi. Miercurea e sărbătoare, merită să bucurăm ficatul. Traversăm râul Bistrița și începem să urcăm. Într-o oră deja câștigăm altitudine. În fânețele din zona traversată azi am văzut cea mai mare diversitate de flori din Carpați, prin păduri cea mai mare diversitate de ciuperci. Natură adevărată, fără s-o știe nimeni. Cred că și ploile abundente din vara asta au ajutat natura să fie atât de luxuriantă, în orișice caz ochiul si inima s-au bucurat.

001

010

011

Culmi din Muntii Bistritei

Pe la 11.30 trecem pe sub Vf Cerbului, printr-o stană pusă chiar în potecă, ciobanul iese să ne apere de câini. Ne zice de unde să luăm apă, un pic mai sus de stana. În loc să urcăm pe muntele Slopatu văd un drum destul de bătut pe curbă de nivel. O luăm pe acolo, dar într-un final mai rău ne încurcăm, tot trebuie să urcăm să dăm în track-ul GPS, mai obosiți decât dacă urcam pe unde trebuia.

012

Stana sub Vf Cerbului

013

Imagine de sub Vf Slopatu: Sat Borca și Munții Stânișoarei

014

015 Covor de muschi

Pe la 15.30 reușim să ajungem pe Budacul Bistriței. Deschiderile sunt frumoase, stăm să admirăm un pic, dar norii binecunoscuți se adunau cu repeziciune, așa că tre să îi dăm la vale. Dăm de un drum care vine de pe Vârful Între Borci spre Șaua Cristisor. Bateriile se cam terminaseră așa că voiam să campăm.

Vedem chiar la începutul poienii un loc mai plat, ceva izvor pe vale, un singur impediment: o turmă cu 10 câini la păscut în zonă. Ne așezăm pe cur, câinii ne latră de departe, așteptăm 15-20 de minute să se ducă omu' în treaba lui spre stâna, pe la 17.30, punem cort. Cine credeți că apare pe la 18.30 înapoi? Ați ghicit, ciobanul cu toată turma de câini și ceva oi. Cred că au cerut oile supliment de seară. Apăi am ieșit și eu din cort cu bețele de trekking și cu sprayul de piper la purtător, plus brișcă la buzunar, ca în westernuri de România. Ciobanul tânăr, super ciudățel, tot a frecat oile pe lângă noi până s-a lăsat noaptea. Cred că îi era frică să nu îi fumăm iarba din poiană. Ne-a cam stricat atmosfera bună pe care am avut-o toată ziua, am dormit cam iepurește.

016 Vf Budacul Bistritei

017

Șaua Cristișor și Vf Tibleșul mare

018

Calimanii văzuți din Budacu Bistriței

019

Să fumege un pic, să știe animalul că aici e om

12 iulie - Joi

Trezirea la 6, mic-dejun, strâns cort, pe la 7 și ceva plecăm. Vremea e prietena noastră. Mergem pe drumul de căruță vreo 20 de minute și ne atacă câinii ciobanului de cu seară. Omu' se făcea că are treaba pe lângă stana, ocazie cu care golesc sprayul de piper, cu părere de rău pentru bietele animale care apară un stăpân extrem de prost. Din Șaua Cristisor găsim și marcaj BR. Acest traseu se numește "Drumul Ieșenilor", pentru că a fost marcat prin anii '70 de studenți și muncitori din localitate. A fost remarcat acum vreo 8-9 ani de o asociație din Iași care a pus și trackurile GPS. Săr'na că am găsit și informațiile astea. "Drumul Ieșenilor" e un traseu de vreo 60 km care leagă Bilbor, la poalele Călimanilor, de Grintieș, satul dintre Munții Bistriței și Ceahlău. Partea pe care am mers noi a fost aproape exclusiv prin pădure, era destul de deteriorată, deși marcajele erau destul de frecvente.

În Șaua Cristisor se intersectează granițele județelor Suceava la nord, Neamț la sud și Harghita la vest, așa că revenim, după câteva zile de Moldova, pe granița României de la 1918.

020

Dușmanosu' de dimineață

021

Șaua Cristișor

022

023Dimineața ne mângâie pe creștet

024

Unii mai și muncesc azi....

025

Drumul Ieșenilor destul de deteriorat

026

Ceva ce văd în premieră: Un trunchi căzut înconjurat pe ambele părți de 10-12 puieți de brad; parcă erau puși cu mâna

027

Blocaj in trafic...

028

029 Culmea e pe granița dintre județele Harghita și Neamț. Pe bucăți de culme spre județul Harghita pare că a  explodat o bombă....

Pe la 11.30 ajungem la stana de sub Vf Grintieș, norii cam trozneau prin jur, așa că schimbăm planul inițial care ne-ar fi plimbat pe dealuri domoale până în satul Grintieș downtown, și îi dăm în jos să ajungem la baza muntelui, în valea râului Grintieș. Merem vreo două ore la picior până la marginea satului. Numa bine că apare și o furgonetă cu doi antreprenori de sat care vindeau saci cu diverse cereale. Ne iau și pe noi călare pe saci. Mai oprim să mai vindem, mai plecăm, în orișice caz, ne scutesc de vreo 7 km de șosea care ne-ar fi rupt picioarele.

Nu ne ia omu' nici un ban, trăir votre famiglia cum ar zice europeanul.

030 Coborâre spre Grințieș

031

Selfie călare pe saci de porumb

Era ora 15 și eram deja în Grintieș downtown, pe malul râului Bistricioara. Nu mai avem de traversat decât un deal să ajungem la stațiunea Durău de la poalele Ceahlaului. Pe hărțile de Ceahlău văd că se numește Obcina Boiștei.

Băăă băiatule! Urcare fix pe verticală pe noroi, pe urmă prin fâneața înaltă de un metru cu umiditate tropicală. Ne-a luat aproape trei ore să traversăm Everestul din Obcina Boiștei, și în fine ajungem cu bateriile pe zero în campingul Leon din Durău, unde am găsit cazare la căsuțe.

032

Grințieș

033

Muntele Magura si satul Bradu

034

"Tu înțelegi că nu mai pot?"

035

Fuioare de ploaie de jur-împrejur